A work to lead spectator to a position of a performer.

 

ひかりのからだ

世田谷美術館内の仮設部屋の配置図

(photo:Kurokawa Mikio)

1997

世田谷美術館 「デ・ジェンダリズム」展出品作品。 半円形の部屋の中に 2つの個室が作られ、 観客は そのなかに入るとき、 着衣のままで入るか、 それとも 全部服を脱いで入るか 選択を迫られる。 服を脱ぐ選択をした観客にだけ 特製のビューワー 「Jagarandi」 が与えられ、 これを通すと別の部屋にいる 相手の身体が 赤外線によって光った状態で 確認することが出来る。 ただし着衣の状態では何も見えず、 ただの真っ暗な部屋として 認識される。 2つの部屋の間のスクリーンは伸縮し 、望めば相手の身体に 触ることもできる。 「デ・ジェンダリズム」 のテーマに合わせ、 観客を安全地帯からパフォーマの位置に 誘導するための作品。

(展覧会終了後、作品は破棄されて現存せず)

An installation for an exhibition "De-Genderism" at Setagaya Museum, Japan. When you enter the semicircle room (devided into two rooms by a screen), you are asked whether to enter with your clothes on or not. To the person who chose to take off his clothes, a special eyewear "Jagarandi" is lended. With this on, you can see the silouette of a person in the other side of the screen. Without wearing the eyewear, you see nothing in this complete dark room. The screen deviding the room is elastic so you can touch each other's body if you want to.